måndag 18 juli 2016

Urinvägsinfektion och cykling

Det är verkligen trist med urinvägsinfektioner! De kommer som i skov, i alla fall för mig. Jag kan klara mig i ett par år eller så och tror då att jag kommit på knepet hur jag ska slippa dem, sen får jag flera på raken. Den senaste hade jag i januari och nu är det visst dags igen. Denna förmiddag har jag mest tillbringat på toaletten med tårarna rinnande för att det svider så dant. Blä!
När det gäller huskurer som man kan testa finns det många just när det gäller urinvägsinfektioner. Men de flesta är förstås förebyggande. Under de senaste 30 åren har jag testat att dricka avkok av enris, citronvatten, lingondricka, tranbärsjuice och ingefärsavkok. Alla funkar ett tag...tills jag får nästa urinvägsinfektion.
Men jag fick ett nytt tips idag som jag ska testa. När man sitter på en toalett och kissar är det lätt hänt att det blir lite urin kvar i urinblåsan där bakterier kan växa. För att minska den risken kan man krypa ihop och kissa som man gör utomhus. Tipset kommer från en kvinna som ofta brukade ha urinvägsinfektioner, men upptäckte att det alltid var bättre på hösten när hon var mycket ute i skogen och plockade bär. Det är dock lite knepigt att göra hemma i badrummet, kanske i duschen, eller ska man ställa sig på toakanten...
Jag fick också ett tips på hur man kan bota en urinvägsinfektion om den är i ett tidigt skede. En gammal huskur är att man kokar massvis med vatten och häller i en stor hink, häll i såpa. Ställ hinken framför en stol eller toalettstolen, sätt dig med rumpan över hinken ( naken) dra ett stort badlakan runt om för att behålla värmen. Sitt så länge du kan och ånga ur bakterierna.
Det verkar vara många som har åsikter om sadlar här. Jag har fått ett nytt problem på halsen. Idag hade jag premiär på utomhuscykling och tog en kortare runda på typ 3 mil. Rundan kändes bra och jag hade inga skavkänningar eller domningar från min sadel.
En timme efter passet skulle jag gå och kissa och höll nästan på att svimma av så ont gjorde det. Jag satte det först inte i samband med cyklingen utan trodde jag fått urinvägsinfektion, men efter att ha tänkt efter lite ser jag cykelpasset som den enda rimliga förklaringen.
Jag har haft min cykel i tre år och har aldrig haft problem av den typen förut. Nu har det gått 3 timmar sedan träningen och jag vågar fortfarande inte gå på toaletten. Vad hände? Och hur ser jag till att det inte händer igen? Och framför allt, när blir det bättre?
Jag har urinvägsinfektion, igen. Jag har blivit mycket bättre på att dricka citronvatten och tranbärsdricka. Men inget hjälper. Jag får urinvägsinfektion bara jag sätter mig tex på en kall cykelsadel i 10 min. Och det är otrolig jobbigt, en massa springades till vårdcentralen hela tiden, och det värsta är att det kostar en del i längden.
”Ibland får jag ont när jag kissar och det kliar massor och svider i kanterna av öppningen. Jag luktar inte illa, men har vita flytningar. När jag rör mig känns det nästan som skavsår. Jag cyklar jättemycket och undrar om det är sadeln som kan vara orsaken?” /Emma, 22
HANNAH SVARAR: Med tanke på flytningarna tror jag att du har drabbats av en svampinfektion. Det inträffar när svampen i slidsekretet förökar sig, vilket kan hända om du till exempel cyklar med åtsmitande brallor. Det här är väldigt vanligt bland kvinnor, men smittar oftast inte. Se till att tvätta ordentligt med ljummet vatten, men inte för ofta, och undvik tvål. Välj tampong framför binda och sov naken eller i löst sittande kläder. Om du cyklar eller rider så se till att ha bra byxor som är ämnde för just det. Det här är inte farligt och försvinner oftast av sig själv, men det finns receptfria preparat på Apoteket.
Cykling kombinerar två viktiga triggers kvinnliga urinvägsinfektioner - friktion och bakterier.
Arean av en kvinnas kropp närmast cykelsadeln innehåller typiskt en mångfald av bakterier. Om du är en kvinnlig cyklist, orsaka regelbunden cykling eller hälsoklubb inomhus-cykling klasser upprepade friktion i denna del av din kropp.
Vanliga tecken du lider en urinvägsinfektion som kräver medicinsk behandling inkluderar blod i urinen, grumlig urin, starka uppmanas att ofta kissa, bäckensmärta hos kvinnor och rektal smärta hos män, enligt Mayo Clinic. Urinvägsinfektioner orsakar ibland feber, rygg eller buksmärtor och bäcken tryck.
Vadderade cykelbyxor, med gel, tjock sämskskinn eller trasa längs sätet och grenområdet. Korrekt sätesjustering och cykelsäten kan också ge viss lättnad från friktion och studsar. "Spola ut sina system på de tidigaste tecknen" av urinvägsinfektioner. Förbruka mycket vatten för att framkalla mer frekvent urinering. Urinera omedelbart efter perioder av långvarig friktion i underlivet, som efter lång cykeltur, mildrar också infektion.

Duschar man ofta torkar huden och slemhinnorna lättare ut. Huden och slemhinnan blir då mer mottagliga för bakterieangrepp. Om du skall duscha varje dag så kan du vara hjälpt av att smörja in underlivet med olja före duschning. Apotekets produkter fungerar bra t.ex. Intim Tvättolja. Smörja rikligt med olja. Duscha . Använd inte tvål till underlivet utan duscha bara av lite grand. När du sen hoppar ur duschen så torkar du försiktigt bort överskott av olja men låt ett tunt lager ligga kvar som en skyddande hinna. Du hjälper på detta sätt kroppen att få en starkare barriär mot infektioner.

Bladder irritation - vanligtvis en urinvägsinfektion - är ett vanligt klagomål bland cyklister, särskilt kvinnor. Bladder irritation uppstår vanligtvis från påtryckningar från ett felaktigt storlek eller placeras sadeln (säte) och typiskt beskrivas som smärta, irritation och rodnad som liknar eller faktiskt en urinvägsinfektion. Bladder irritation är lätt att korrigera om en cykelsadel orsakar det, men att rådfråga en läkare är alltid den rekommenderade första steget mot läkning.

* Rävrumpe-thée eller the gjort på åkerfräken. Du brygger det starkt, får gärna stå och dra från kokande hett till ljummet innan du tar ur thebladen. Åkerfräken innehåller höga halter av kisel som hjälper till att neutralisera bakterierna i urinen.
* Ett glas med citronvatten varje morgon.
* 6 st c-vitaminer fördelat jämnt på dygnet (2 morgon, 2 middagen, 2 kvällen), i 4 dagar sedan går du ned på normaldos 1 om dagen tills burken är slut.
* Annars är ju allt som är vätskedrivande bra när man har känningar på urinvägsinfektion. Björkbladsthe är ju vätskedrivande så in i norden att man kissar ut alla bakterier.
* sockerfri tranbäarsjuice från hälsokost, säkert 3 liter den dagen jag känner av besvären.
* Det finns kapslar som jag tar maxdosen av.
* äter i stort sett inga kolhydrater längre och jag har märkt att alla mina vanliga infektioner är borta. Jag tror att bakterierna svälter i hjäl utan alla dessa sockerkedjor som kolohydrater ju är.
* Furadantin 50 mg som man bara tar 1 tablett av, den är väldigt stark alltså och slår ut alla bakterier.
* vätrre att sitta på en varm yta, och ha trånga jeans elelr byxor på sig som inte låter luften komma åt underlivet.
* persiljerot att göra te på.
* kissa efter samlag.
* inte cykla lättklädd på våren eller hösten (kylan på sadeln gör att ev bakterier vadrar snabbt som attan) samt passa mig från att sitta på kallt underlag hela året om.
* De säger oxå att har man väl börjat få UVI så kommer de gärna tillbaka många ggr och händelseförloppet går fortare och fortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar