lördag 12 juli 2008

köpa ut?

Jag är orolig för dagens ungdomar... varför måste 16-åringar dricka alkohol????? Väninnor säger till mig att men det vet du väl att de gör? NÄ det "vet" jag inte att "nästan alla" gör. Jag gjorde det inte, man jag är ju annorlunda. Men varför "tillåter" man det??????

tigererika@hotmail.com säger:
hejsan är du över 18?
Kacka säger:
hurså?Hurså?
ep some one like you säger:
min kompis fyller 16 idag så jag skulle vilja köpa lite saker till hennes fest som hon skall ha
Kacka säger:
hahahaha
Kacka säger:
och då sitter du på nätet och försöker få folk att köpa ut???
ep some one like you säger:
jag bad bara om ett sar, ursäkta.
ep some one like you säger:
svar*
ep some one like you säger:
& jag fick inget
Kacka säger:
jag är över 18 år.
ep some one like you säger:
men du vill inte eller?
Kacka säger:
precis
Kacka säger:
det är olagligt
Kacka säger:
om jag ska riskera bnöter/fängelse skulle alkoholen som jag köper ut bli väldigt dyr eftersom det är mycket man riskerar
ep some one like you säger:
men
Kacka säger:
jag vill itne riskera att mina barn får en mamma som sitter i fängelse för att några 16åringar ska supa sig fulla
Kacka säger:
jag tycker synd om er om ni inte kan har roligt utan alkohol
ep some one like you säger:
hade räckt med ett nej
Kacka säger:
nä det tycker jag inte för det är FEEEEL att dricka !!!
Kacka säger:
vad skulle du tycka om du blev våldtagen och gravid på fyllan?
ep some one like you säger:
det händer inte
ep some one like you säger:
vi ska vara hemma hos henne bara
Kacka säger:
så säger många som druckit sig fulla... det händer inte mig...
Kacka säger:
tycker synd om er

Det som ungdomarna inte vet, inte tänker på eller förtränger är att många våldtäkter och våld mot tjejer/kvinnor är av "vänner" till dem i sitt egna eller andras HEM och inte ute på stan som de kanske tror...

När jag gick i gymnasiet och hade fyllt 18 fick jag förfrågningar från mina klasskamrater som inte fyllt 18 än om jag ville köpa ut till dem. Även då sa jag nej och då var de "nästan vuxna".
Jag passade på att fråga min stora son (15 år) hur de skulle gå tillväga om de skulle fixa alkohol. Fråga någons storasyskon typ, fick jag tills var. De går alltså inte till föräldrar. Ja och att sitta och "fiska" på nätet tycker jag är ännu värre!

4 kommentarer:

  1. Jag skulle inte heller köpa ut, blev väldigt paff, då vi var hos bekanta och dottern då 15 sonen 13 och kompisen 15 fick 3 flaskor alkoläsk/var för dom skulle på Gothia.....SUCK

    Smaka hemma kan vara OK men att köpa ut när dom ska ut, vilka risker man tar, som förälder. Ibland undra man älskar man inte sina barn mer?

    SvaraRadera
  2. Fast jag tycker inte ens det är ok att dricka hemma. Vi har en 20 års åldersgräns av en anledning. Det ger skador, fast samtidigt så vet vi att flertalet ungdomar har druckit alkohol någon gång

    SvaraRadera
  3. Letade upplysning om hur vanligt det var. Enligt systembolaget har 75% av niondeklassarna druckit alkohol
    http://www.systembolaget.se/AlkoholHalsa/Alkoholoungdomar/tonaringdrickerBolaget.htm

    SvaraRadera
  4. Det jag är emot är att barnen skaffar alkoholen själva och mängden. Att 25% niondeklassare inte har druckit någon alkohol alls är ju bra. Men frågan är hur deras syn blir på det när de väl blir 18/20 år... Men att de sitter och häller i sig hemma är väl inte bra det heller, men om barnen ÄR hemma så har mna ju koll på situationen... eller det anser ju blåögda jag men föräldrana kanske är ännu fullare eller är själva ute på stan.

    Nä tacka vet jag hemmafruar som tar hand om barnen och har koll. Och hem där barnen är välkomna att vistas, med eller utan vänner!

    SvaraRadera