lördag 12 juli 2008

Hästarna

Ja... nu menar jag faktiskt inte Happy och Ira utan de som VARIT mina...

Jag har fått kontakt med både Assandras och Muffins nya ägare. Muffins och Maja verkar ha hamnat hos kunnigt och intresserat hästfolk i Jönköping. Det känns bra. Mamman är "halvblodsmänniska" och tycker att hästar ska användas. tycker jag är en sund inställning för Muffins som tycker om att komma ut på ridturer även om hon inte behöver tränas 7 dagar i veckan...

Assandra har bytt ägare en massa gånger senaste året och det är jag lite förundrad över eftersom jag trodde att Pernilla skulle behålla henne livet ut eller nåt... De har kämpat så med hennes skada sen det dödfödda fölet. Jag tycker helt klart att man ska låta bli att avla på henne. Sen är hon ju en så underbar bruksponny och barnponny så varför riskera att hon får ytterligare skador som håller i sig flera år? För att hon KANSKE klarar det...? Kanske är det 50% att hon får ett levande föl. Kanske är det 25% att hon själv stryker med. Varför riskera när det redan finns fler shettisar än efterfrågan? Varför inte köpa ett välstammat föl eller unghäst om det är det man vill jobba med? Nuvarande ägare vill nog bara väl när hon börjar diskutera saken på ett forum. Men då kanke man ska tala om också att skadorna satt i över ett år efter fölningen, dvs inget som gick över på några veckor...

Har pratat med nya ägaren till Beas föl Kaxina med. De har börjat träna träns/bett. Det är så roligt att höra när även unghästarna hanteras. Jag brukar rekommendera agility då hästarna lär tidigt att saker och ting inte är så farligt som det kanske ser ut.
Fast jag har faktiskt tänkt på Happy och Ira med... Funderar på Håcksviksutställningen. Ska man visa någon av dem? Happy är ju "snyggast" om man ser på muskling och benställ men Ira är mer halvglodsmodell men hennes bakbenställ är inte perfekt (marktrång) och hon är trots allt 21 år. Sen så vill jag inte åka med båda och Happy kan nog inte gå ensam hemma utan vettigt staket. Han lär ju inte gå kvar i hagen då. Äh, dessutom är det ju inte mina hästar... Men det skulle vara en kul grej bara, men jag tänker ju inte så långt, vem skulle visa dem? Jag som inte kan springa... *suck* Nä jag får nog släppa den tanken...

3 kommentarer:

  1. Synd att man inte kastrerar son också......

    SvaraRadera
  2. Har du tappat "T" eller så det är STON som skulle kastreras?

    Om det var lika enkelt som med hingstar hade jag gjort det med två av mina ston i så fall... Just den jag syftar på i texten och min allra första shettis... Hon gav 50% eksem och en bara 25% av fölen var snyggt...

    SvaraRadera