söndag 22 juni 2008

Bio i Göteborg...

Pga det ostadiga vädret och mina fötter (och lite ekonomi) så beslutade vi oss för att gå på bio istället för Liseberg. Åkte först och "tiggde" pengar. Hade kollat upp olika alternativ på busskort och kommit fram till att ett endagskort för Göteborg skulle vara bäst, för då får jag ta med två barn gratis. Det skulle kosta 65kr tror jag. Åkte till CityGross där de bara hade tredagarsladdningar. Nä det skulle inte bli bra. Köpte ett 100-kort. Köpte godis och dricka här. Säkert betydligt billigare här än i en liten godisbutik i nne i stan.
Åkte vidare till Busstationen som inte hade några kort för laddning alls om han nu fattade mig rätt. På väg tillbaka till bilen såg jag bussen komma och fick bråttom att åka vidare till Eriksdag. Som
tur var såg jag även poliserna som stod mellan Fars Hatt och Kexfabriken. Släppte av barnen vid busshållplatsen och sen parkerade bilen. Bussen hade nog inte särskilt bråttom för vi hann mer än väl stå och vänta en stund innan den kom.
Väl framme vid Kungsportsplatsen gick vi och hämtade biljetterna och sen gick och åt på McD. Sen hann vi inte mycket mer utan fick gå till bion. Den magiska leksaksaffären... Hade sett reklam för den och hade uppfattat den som väldigt barnslig och "trist", men det tyckte jag inte.

Den handlade om en MAGISK leksaksaffär som ägds av Mr Magorium (Dustin Hoffman) som bestämmer sig vid 243-års ålder att lämna över affären till unga Mollys Mahoney (Natalie Portman) som drömmer om att bli en pianokompositör.

Leksaksaffären har leksaker som väcks upp och de har en magisk bok där allt som de kan erbjuda sina kunder står med och samtidgt som de slår upp boken kommer leksaken fram ur boken. Affären är ofta full av lekande barn, bland annat nyinflyttade pojken Eric (Zach Mills) som hjälper till där. I källaren bor leksakstillverkare som även är född där. Han säger inte mycket. Han skriver även Mr Magoriums dagbok. För att få reda på vad affären är värd anlitas en revisor. Mr Magorium vet inte ens vad en revisor är utan tycker det låter som räv-fis och därför kallas revisorn Henry (Jason Bateman) för "Fisen".

Anledningen till att Mr Magorium tänker "resa" just nu är för att hans skor är slut. Han hade köpt många sköna skor för länge sen som skulle räcka hela hans liv och nu började de gå sönder. När Molly får reda på att hon ska ta över butiken blir hon förskräckt och även butiken och leksakerna börjar krångla. De röda väggarna bubblar av islka och blir svarta, den magiska boken tar fram fel saker, bokstäverna i böckerna protesterar osv. Molly beslutar sig att sälja butiken. En dam tittar på den och ger ett bud, men även lille Eric kontaktar "Fisen" och ger ett bud för att rädda den magiska leksaksaffären. Det är tack vare Eric som Henry ("Fisen") får upp ögonen för magin i butiken.

2 kommentarer:

  1. Vad mysigt, jag har ägnat dagen åt att göra en budget :(

    SvaraRadera
  2. Hej Svenne från Götet här.
    Jag och min dotter var och såg den på söndagen kl 1330. Kanske vi sågs utan att veta? Kanske inte, vem vet?
    Mvh Svenne
    hgteknik@hotmail.com
    svenne@hgteknik.se
    0734-220-7..

    SvaraRadera