torsdag 27 juni 2013

Jag blev bortglömd på Göteborg SPA!

Passade på att gå och få massage, fotinpackning och bubbelbad på Göteborg SPA på Trädgårdsgatan i Göteborg nära Kungsportsplatsen.

Jag har betygsatt det med poäng: 1= uselt, 2= dåligt, 3= ganska dåligt, 4= inte bra, 5= neutralt, 6= halvbra, 7= okej, 8= bra, 9= jättebra och 10= perfekt! Kunde inte varit bättre!

Läget = 9p! Mycket bättre kan det inte bli. Iaf med tanke på att jag åkte kollektivt dit. (Däremot är det olämpligt om du tänkt dig ta bilen. Det är flera enkelriktade gator och lite knöligt att hitta parkering.)

Tillgänglighet och handikappvänlighet (både fysisk och kognitiv)= 1p! Det var bra skyltat på Trädgårdsgatan med skyltar både högt och lågt. Däremot var det trångt att komma in. Dörren var låst och man var tvungen att ringa på ringklocka. Det var en massa (plast-)blommor utanför så det skulle vara lite svårt att exempelvis snurra runt med en elrullstol. Ja det skulle vara omöjligt att komma in med en elrullstol ändå eftersom det inte heller fanns dörröppnare och sen kom små smala trappsteg strax innanför.
En personal satt bakom disk. Lite svårt att se om jag suttit i rullstol. De gav mig ett frågeformulär. De frågade varken om jag kunde läsa eller skriva och hänvisade mig att sätta mig ner. Vid entrén var inga stolar synliga. Fick leta mig fram. Inga skyltar i taket eller liknade som visade vägen till väntrummet. Dessutom var det en totalt ”osynlig” nivåskillnad till väntrummet. Jag höll nästan på att ramla! De flesta dörrar var omärkta så det var inte lätt att veta vart jag skulle. Den enda dörr som var något märkt var WC, med en liten skylt och inte med någon bild eller liknade för de som inte kan läsa.

Välkomnande, engagemang och PR = 4p. När jag kom till gatan var det stor tydliga skyltar med erbjudande mm. Nästan för mycket... plottrigt. Det var liksom en port in mot gården (men grindar innan gården). Vid grindarna var ännu mer reklam om vad de erbjöd. Det stod flera krukor med blommor som vid en närmare titt var av plast.
När jag kom in så var det inget varmt välkomnade utan mer en neutral fråga ”Har du varit här tidigare?” Det hade jag ju inte så jag fick fylla i ett formulär med mailadress, telefonnummer, födelsedag, yrke, om jag tränade något, allergier, eventuella sjukdomar/mediciner osv. Jag fick ingen ingen information om hur informationen skulle användas. Det kom inte några frågor eller uppföljning av massören heller. Under massagen upplevde jag det som att jag fick dra ur konversation av massörskan. Jag berättade att det var längesen jag fick helkroppsmassage och att jag då uppskattade fingermassage. Jag berättade även att mitt största problemområde var mina fötter. Jag kunde ju hoppas att det lades ner liter mer på det då, men icke. Som vanligt var det mest ryggmassage.
De hade citronvatten som de bjöd på. Enligt hemsidan ska de bjuda på frukt men det såg jag inte... Jo det låg ju lite på ett fat vid bubbelkaret, men jag visste inte om det var som prydnad eller om de bjöd. När tjejen kom som skulle massera mig tog vi i hand. Efter massagen fick jag ta med mig mina kläder och massörskan skulle tappa upp vatten i bubbelbadkaret. Jag fick inte reda på vart jag skulle gå. Och inte var det skyltat på dörrarna heller. Tjejen kom tillbaka och sa att jag kunde sätta mig i väntrummet. Det drog om benen. Kändes lite kallt. Något fönster stod nog öppet.
Eftersom de lät mig ligga i bubbelbadkaret i två timmar kände jag mig bortglömd. Det fanns ingen klocka i rummet så jag började känna mig stressad av att vattnet blivit kallt. Det fanns ingen tvål eller schampo intill karet att tvätta av sig med efter bubbelbadet. 17:10 knackade en på dörren. Då var jag redan uppe och funderade på hur jag skulle komma ut om de gått hem och glömt kvar mig. Eftersom fönstret var öppet vid bubbelbadet så kunde jag ju hoppa ut där tänkte jag. Som tur var slapp jag det. Jag frågade i receptionen om de hade knackat på tidigare, men det hade de inte. Som tur var hade jag inga planer efteråt. Tänk om jag bestämt att träffa nån 17:00!!
Jag fick ingen fråga om jag ville boka ny tid eller något välkommen tillbaka när jag gick. Kanske var jag inte välkommen dit igen, vad vet jag?

Massageupplevelsen med fotinpackning = 7p. Massörskan var vänlig och lugn. Det var lugn musik på låg volym i bakgrunden. Det doftade milt och det var halvmörkt. Britsen hade inbyggd värme. Det var skönt. Vi pratade om muskelknutor men det hade inte jag. Det enda hon sa om mig/min kropp var att jag hade fasta ben. Hon tipsade om att jag kunde göra min egna fotinpackning med olivolja eller rapsolja på fötterna och sen stoppa in dem i fryspåsar. Massörskan visste inte vad massageoljan innehöll. Det var ett litet minus.

Bubbelbadet = 2p. Jag vet inte vad jag hade för förväntning egentligen men högre än det jag upplevde. Jag trodde att det var något större slags bubbelbad, men det var ett badkar. Jag tyckte att det var ologiskt att bada efter massagen. Vattnet blev oljigt och det blev en fet rand vid vattenytan. Det var inte direkt ergonomiskt bra för nacken att ligga två timmar i badkaret. Dessutom kändes vattnet inte varmt från början.
Ett av fönsterna var öppna och rullgardinen fladdrade. Detta gjorde delvis att det drog lite om axlarna om de var över vattenytan men också att det var som ”blixtar” i rummet när det släppte in ljus i det för övriga ganska mörka rummet. Bubbelbadkaret hade så hög ljudnivå så det totalt överröstade musiken. Ja och när inte bubblorna var på så hördes ju ljud från gatan med musik får något närliggande ställe och personer som gick alldeles utanför fönstret som pratade så det klart och tydligt hördes in. Jag var lite orolig att rullgardinen skulle fladdra ut så att det var fri sikt rakt in på min nakna kropp i badkaret.

Känslan efteråt = 4p. Direkt efteråt: Jag var visserligen avslappnad men kände mig inte pigg och kände mig stel i nacken av alla timmar i badkaret.
Dagen efter: Fortfarande stel i nacken. Och på vissa punkter på övre delen av ryggen kände jag mig öm. Jag försökte massera mig lite för att öka blodcirkulationen. Men det är inte så lätt att massera sig själv på ryggen! ;-) Kände mig trött.

SAMMANFATTNING: Bara massagen hade räckt. Det var det bästa på vistelsen. Och läget då. Det finns flera utvecklingsområden... Mina förslag är:
* Ha skyltar på dörrarna så det blir lättare att hitta.
* Ha en mer serviceintriktad profil mot kunderna som att välkomna, vara individfokuserad och välkomna åter.
* Ha information på formuläret om hur informationen kommer användas och gärna att massören följer upp frågorna.
* Markera nivåskillnaden så ingen ramlar och bryter benen.
* Jag skulle uppskatta namnskyltar på personalen.
* Tvål att tvätta av sig med efter badet och/eller ta 30 min bad före massagen.
* Ha fönster stängda så det inte drar. Ja för att stänga ut ljud och ljus också.
* Kanske ha hörlurar på i badet eftersom bubbelbadkaret lät så högt.
* Varmare vatten i bubbelbadet.
* Ha en digital klocka i bubbelbadsrummet så det är lätt att se hur lång tid gått. En mekanisk är mindre bra då den kan ticka.

Skulle jag gå dit igen? Skulle jag rekommendera någon att gå dit? Nja. Det skulle vara för lägets skull och massagen. Det är ganska prisvärt när de har 20% på drop in. Men jag skulle inte rekommendera något att ta bil dit eller att ta bubbelbad.

Men jag skulle nog hellre prova hos:
NU & HÄR & Karis Massage & Fysioterapi! helkroppsmassage för 650 kr eller regndroppsteknik för 750 kr,
eller massage hos Sol och Sand helkroppsmassage för 650 kr eller massage i ”solen” 950 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar