När du inte är insatt i hur det är så är det lätt att döma.
Okunskap är kanske det värsta.
Att erkänna att något gått fel är en sak.
Att ljuga är en annan sak men då VET man iaf.
Att undanhålla fakta är ytterligare en sak.
Men när du utsätts för okunskap, när du förväntar dig kunskap.
Hur hanterar du det?
Det var inte så längesen som jag provade på att KÖRA spårvagn.
Det var en skräckupplevelse vill jag lova...
Först och främst fick jag ÖVERTALAS av att göra det.
... av den enda personen som kan tillåta mig göra det.
På sätt och vis är jag glad för att Marco "tvingade" mig.
Jag har fått mycket mer insikt i hur det är.
Jag fick köra vid Drottningtorget (runt Eggers) och vidare via snabbspåret till Olskrokstorget. Gående, bilar, växlar, signaler, vagnar framför och bakom, köra mjukt, följa trafikrytmen. Visst har jag körkort men det är nog både fördel och nackdel så det inte går att "rulla" eller "frikoppla". Ändå VET jag det sedan jag förra gången körde spårvagn (på enskild banvall) för ca 10 år sedan. Ändå gör jag om detta fel om och om igen... Och precis som när jag började övningsköra vågade jag inte gasa på, inte ens på enskild banvall! För 15 årsedan funderade jag ett kort tag på att bli spårvagnsförare. Nu är jag verkligen avskräckt!! Det räcker med att jag är veteran-spårvagns-konduktör... Då har jag "bara" ansvar för alla människor INNE i vagnen och inte alla på utsidan...
Visst kan jag gnälla och vara arg, men oftast är det "mitt egna fel", delvis att jag inte klarar situationen eller att jag är okunnig... De har ju vissa regler som gäller. Nu tänker jag på 3 som jag pratade med häromdagen. Det var ju inte killens fel egentligen men det var han som fick ta emot min ilska... Men det var ju egentligen den personen som jag pratade med FÖRRA gången som hade gjort fel!
Västtrafik får mycket kritik för sitt nya biljettsystem. Jag förstår det för det är ett system som inte ens alla förare är kunniga i. Det ÄR ganska krångligt men de gånger jag haft "problem" har oftast varit att jag själv gjort fel eller att GPS:en inte är rätt inställd. Att få olika svar beroende på vem man frågar ÄR irriterande! Att få ett "nej" från alla är kanske enklare att greppa än att få ett "ja", ett "nej" och ett "kanske/njae". Men Tidpunkten har alltid åtgärdat det utan att ifrågasätta mig och det har kännts skönt. Jag är också väldigt glad för att korten går att registrera så att man kan spärra, få nytt osv utan en enda krona i kostnad...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar