lördag 29 november 2014

Individkultur eller gruppkultur?

DETTA SKREV JAG STRAX EFTER JAG TAGIT MIN EXAMEN 2011... Det har nu kanske ändrats en del och jag har fått betydligt mer tankar efter föredraget med Egon Rommedahl 2013-11-07... Jag gillar att utvecklas även om det kan vara känslosamt.

Under min utbildning till Aktiveringspedagog hade vi en uppgift i skolan som satte griller i huvudet på mig. Vi pratade bland annat om vår uppfostran och hur den påverkat oss. Det finns två "kulturtyper"...

Individorienterad kultur
Här uppmuntrar man självständighet, eget ansvar och egna beslut. Det skapar självständiga och starka individer som gärna försöker hävda sin rätt och kan ha svårt att anpassa sig till gruppbeslut.

Grupporienterad kultur
Stark lojalitet inom gruppen och de håller ihop i vått och torrt. Den som inte följer gruppens "regler" förskjuts (i vissa fall mördas) för att de vanhedar gruppen. De har stora skyldigheter att följa gruppen men har också rättigheter så som skydd och hjälp. Detta skapar individer som anpassar sig efter gruppen. Gruppen är van att följa en ledare så som ett MC-gäng eller sektledare. Dessa är lojala och vårdar gruppen.